ALLEARS! trok met 25% korting naar events!

Tijdens het voorbij festivalseizoen ontbrak ALLEARS!, onze campagne rond de risico’s op gehoorschade, net als de vorige jaren niet op een aantal Limburgse evenementen en festivals. Plaatsen waar veel jongeren samenkomen en waar de risico’s op gehoorschade groot kunnen zijn.

Op deze evenementen deelde de provincie Limburg gratis wegwerpoordopjes uit aan de bezoekers. Vorig jaar zat er in ieder kokertje met wegwerpoordopjes een kortingsbon van 25% voor kwalitatieve op maat gemaakte gehoorbescherming (Musician Earplugsvan Variphone.

Concreet was het ALLEARS!-team te zien op 10 grote evenementen in onze provincie: Verder werden er voor tal van andere evenementen doe-het-zelf-pakketten ter beschikking gesteld.

Wat deed ALLEARS! de afgelopen twee jaar?

Het gehoor van jongeren en de risico’s op gehoorschade zijn tegenwoordig ‘hot’ items in de media. Niet verwonderlijk als men weet dat ongeveer 18% van de Vlaamse jongeren aan gehoorverlies lijdt. Daarom startte de provincie Limburg eind 2008 als eerste met de campagne “ALLEARS!”.

Deze extra aandacht is ook niet helemaal zonder reden als we enkele cijfers bekijken:

  • Niet minder dan 18% van de Vlaamse jongeren lijdt aan gehoorverlies door luide muziek of lawaai tijdens hun vrije tijd. In de jaren zeventig was dit 1%.
  • Ruim de helft van de jongeren met gehoorverlies merkt al dat ze slechter horen. Vaak denken ze ten onrechte dat het probleem vanzelf overgaat.
  • Wetenschappers vrezen dat de groeiende populariteit van mp3-spelers en andere audio-apparaten, inclusief mobiele telefoons, een grote bijdrage levert aan de toenemende doofheid bij jongeren.
  • Prof. Dr. Bart Vinck van de UGent geeft aan dat hij de jongste tien jaar bij jongeren tussen 6 en 18 jaar 12 % meer gevallen van tinnitus (oorsuizingen) vaststelt. Hij stelde ook vast dat het gehoor van jongeren met 17 % achteruit ging en spreekt van een generatie jongeren met de oren van 50-jarigen.

Gedeputeerde van Jeugd Sylvain Sleypen: De bezorgdheid rond het gehoor van jongeren belangt alle jongeren aan. Jongeren leven in een samenleving met talloze geluidsprikkels via internet, gsm, mp3-spelers,… dus was het logisch en noodzakelijk dat er een campagne rond gehoor kwam die zich naar alle Limburgse jongeren richt.  Deze actie kreeg de naam ALLEARS! mee. We willen met ALLEARS! zeker niet preken met de opgestoken vinger maar wel vertrekken vanuit een positieve benadering. Met ALLEARS! reiken we jongeren instrumenten aan om doordacht om te gaan met luide muziek.”

ALLEARS! was een langlopende sensibiliseringscampagne. Tijdens deze campagne werden allerhande acties opgezet om jongeren op verschillende manieren te bereiken:

Zo werd er samengewerkt met Formaat om een actie naar jeugdhuizen op te zetten. Onder de noemer LIMBURG UNPLUGGED werden de jeugdhuizen uitgedaagd om de meest in het oog springende activiteit in elkaar te steken. De winnaar kreeg een volledig akoestisch onderzoek cadeau en een aantal infrastructurele aanpassingen ter waarde van 5.000€.  De eerste editie werd gewonnen door jeugdhuis De Stip in Ham en de tweede door jeugdhuis Sumo in Opglabbeek.

De actie die het meeste succes kende was het ALLEARS!-team op de Limburgse festivals en fuiven. Naast het informeren van de aanwezige jongeren werden er gratis oordopjes uitgedeeld. Zo werden er, verdeeld over twee zomers, 120.000 paar oordopjes uitgedeeld.

Verder werd er een workshop en een studiedag over de risico’s op gehoorschade i.s.m. Muziekodroom en Fuifpunt georganiseerd. De folder “10 tips om je gehoor te beschermen” werd aangemaakt en massaal verspreid. De gesubsidieerde cultuurruimten voor jongeren worden voorzien van een fuifdisplay waarin een decibelmeter voorzien is.

Als orgelpunt van de twee jaar lopende ALLEARS!-campagne organiseerde de provincie Limburg op zaterdag 9 oktober, samen met alle hoorcentra in Limburg, de ALLEARS!-dag.  Tijdens die dag kon iedereen gratis zijn gehoor laten testen. Ook kon je dan tegen een éénmalige korting van 25% op maat gemaakte oordoppen aanschaffen.  Tijdens deze dag zijn er een 750-tal jongeren gratis hun gehoor komen laten testen en hebben een 550-tal jongeren op maat gemaakte oordoppen aangeschaft.

Ondertussen heeft het Limburgse initiatief ook op vele plaatsen bijval gekregen en organiseren andere instanties ook verschillende acties. De Vlaamse regering kon niet achterblijven en heeft ondertussen een werkgroep opgericht om dit thema ook op Vlaams niveau aan te pakken.